Wist u dat het voor elk bedrijf verplicht is om een calamiteitenplan te hebben? Wellicht dat die van u ergens ver weg opgeborgen in een laadje of vergeten kastje ligt. Of misschien is het voor u juist wel een bekend onderwerp. Helaas zijn er nog altijd veel bedrijven bij wie een calamiteitenplan niet de aandacht krijgt die het verdiend.
Behalve dat het verplicht is (Artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet), is een calamiteitenplan ook zeer nuttig. Mocht er een calamiteit optreden, bijvoorbeeld een brand, dan is het eerste waar naar gegrepen zal worden het calamiteitenplan zijn. In het calamiteitenplan is namelijk alles te vinden wat op dit belangrijke moment (letterlijk) van levensbelang kan zijn. In dit plan, ook wel bedrijfsnoodplan genoemd, zijn de nodige afspraken, procedures en processen vastgelegd en wordt beschreven hoe gehandeld moet worden wanneer een noodsituatie optreed.
Maar hoe maak je nou zo’n calamiteitenplan? En wat moet er eigenlijk precies instaan? In dit blog leggen we het u uit.
In het calamiteitenplan zullen in ieder geval de volgende zaken terug moeten komen:
Wanneer u al deze informatie verzamelt heeft bent u al goed op weg naar een volledig bedrijfsnoodplan of calamiteitenplan. Maar hier voorafgaand en opvolgt zijn nog een aantal stappen die u zou moeten doorlopen.
Allereerst wilt u onderzoeken en analyseren welke risico’s u loopt en op welke plekken deze risico’s het grootst zijn. Misschien wordt er bij u in de kantine met open vuur gekookt of liggen er ergens in u pand zeer brandbare stoffen opgeslagen? Vraag een extern adviseur u te helpen bij het analyseren van de technische en bouwkundige staat van uw pand. Zorg dat helder is waar de meest risicovolle situaties kunnen voorkomen.
Zorg dat u enkele van uw werknemers aanwijst als BHV-er. Er is geen wetgeving die voorschrijft hoeveel BHV- ers u moet hebben. Bepaald daarom zelf, of eventueel met hulp van een expert, wat een goed aantal is bij uw bedrijfsomvang en bij de risico’s die u loopt. Zorg voor een heldere taakverdeling, zodat elke BHV-er weet wat zijn verantwoordelijkheid is.
Verzamel en/of ontwikkel de informatie zoals eerder hierboven beschreven onder De inhoud van een calamiteitenplan. Vraag een externe partij u te begeleiden bij het opstellen van dit plan. Zij hebben veel ervaring in het opstellen van dergelijk plannen en weten waar de knelpunten liggen.
Zorg dat duidelijk in uw pand is aangegeven waar welke vluchtwegen lopen en waar brandblussers, brandmelders, nooduitgangen en verzamelplaatsen zich bevinden. Zorg ook dat duidelijk is aangegeven waar welke risico’s zich bevinden en waar welke beschermende kledingvoorschriften gelden.
Zorg dat de BHV-ers zich niet alleen bewust zijn van de hun taken en verantwoordelijkheden bij een calamiteiten, maar dat zij ook op de hoogte zijn van andere onderdelen van het calamiteitenplan. Verder is het belangrijk dat zij weten hoe zij om dienen te gaan de middelen die zij tot hun beschikking hebben, zoals de EHBO-koffer, een EOD of een blusdeken.
Niet alleen uw BHV-ers, maar ook alle andere medewerkers zouden ervan op de hoogte moeten zijn waar blusapparatuur zich bevind, waar welke veiligheidsregels gelden, wie de BHV-ers zijn en hoe zij zich moeten gedragen tijdens een noodsituatie.
Wilt u aan de slag met het opstellen van uw calamiteitenplan of ontruimingsplan? Wij denken graag met u mee en helpen u bij het zo veilig mogelijk maken van uw pand, voor u en uw medewerkers!