Of uw school nu bestaat uit 100, 200, 1.000 of 10.000 leerlingen, brandveiligheid is voor iedere school even belangrijk. Het doel is over het algemeen de veiligheid van uw studenten of kinderen garanderen. Hoe is het gesteld met de brandveiligheid van uw school?
In dit blog introduceer ik het onderzoek naar de brandveiligheid op scholen. In een van onze vorige blogs las u over een onderzoek naar de brandveiligheid in de zorg. Het onderzoek naar brandveiligheid op scholen pak ik op dezelfde manier aan.
Hieronder ga ik kort in op de verschillende aandachtspunten in het onderzoek naar de brandveiligheid op scholen. Ik wil voornamelijk u als verantwoordelijke van de brandveiligheid aan het woord laten. Met dit onderzoek hoop ik u extra bewust te maken van (het belang van) brandveiligheid en ervoor te zorgen dat u leert van andere scholen. Doet u mee met mijn onderzoek?
Trends van brandveiligheid op scholen
“20 jaar geleden lachte de brandweer wanneer ik het over ontruimingsoefeningen had en nu moet ik verplicht een ontruimingsoefening doen”, antwoordde een directeur van basisschool de Stiphorst.
In een aantal jaar kan er veel veranderen. Ik ben benieuwd welke trends u ziet komen en gaan. Daarnaast ben ik erg benieuwd welke invloed deze trends hebben op uw school.
Ook wil ik onderzoeken of er door deze trends nieuwe vraagstukken zijn ontstaan. Vervolgens hoop ik in het onderzoek antwoorden te geven op deze vragen. Heeft u een vraag over de brandveiligheid op uw school? Dan hoor ik dat graag.
Het soort school bepaalt de maatregelen voor brandveiligheid
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten scholen. Hiermee bedoel ik de verschillen tussen basisscholen, middelbare scholen en MBO/HBO/universiteiten. U begrijpt dat een ontruimingsoefening van een basisschool andere aandachtspunten betreft dan een ontruimingsoefening op een hogeschool.
Met andere woorden: de Risico-Inventaris & evaluatie heeft voor iedere soort school andere aandachtspunten. Deze hoop ik, door met de verschillende scholen in gesprek te gaan, te beschrijven.
Maatregelen en gevolgen van brandveiligheid
In mijn onderzoek wil ik het ook hebben over de maatregelen die scholen treffen. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop men omgaat met leerlingen die niet willen luisteren en de evaluatie van de ontruimingsoefeningen. Maar natuurlijk ook de fysieke maatregelen, zoals de brandmeldinstallatie of een sprinkler.
Verder ga ik in op een onderwerp dat bij de brandveiligheid in de zorg een grote rol speelt. Neemt u maatregelen voor de brandveiligheid op basis van risico's of op basis van de wet? Hierover heeft Alfagroup een mening, maar ik ben vooral benieuwd naar die van u.
Daarnaast wil ik in elk interview ook kort ingaan op de gevolgen van een brand. Denk bijvoorbeeld aan kinderen die niet meer naar school kunnen en mogelijk trauma's oplopen. Voor een universiteit zullen deze gevolgen nog veel groter zijn. Moeten scholen zich op basis van deze conclusie richten op brandpreventie of brandveiligheid?
Conclusie: het onderzoek gaat in op verschillende aspecten van brandveiligheid. Wilt u mij helpen met het onderzoek? Neem dan contact op via de onderstaande link.