Sommige lezers zuchten al bij het woord 'ontruimingsoefening'. Waarom? Ervaren deze lezers weerstand van leerlingen en docenten of heeft de weerstand betrekking tot het ‘verspillen’ van uw eigen tijd?
Over het algemeen zijn scholen het over veiligheid wel eens. Veiligheid is belangrijk en slachtoffers moeten worden voorkomen. Maar hoe kunt u tegen ontruimingsoefeningen zijn wanneer u dit in- of extern uitdraagt? Natuurlijk zijn er ook veel mensen die een ontruimingsoefening wel belangrijk vinden. Ook dan is het goed om er even bij stil te staan. Wellicht breng ik u op nieuwe ideeën.
Laten we bij de basis beginnen. Waarom zijn ontruimingsoefeningen zo belangrijk? Om dit uit te leggen, neem ik u mee naar een schoolpand vol rook. Om slachtoffers te voorkomen, is orde en rust in deze situatie erg belangrijk. Leerlingen en docenten kunnen elkaar niet meer zien, maar moeten zich wel rustig naar de nooduitgang verplaatsen. Door een ontruimingsoefening te organiseren, maakt u iedereen bewust van de vluchtroutes.
Tijdens de oefening merkt u misschien weinig van de voordelen, maar tijdens een echte brand heeft u er zeker profijt van. Wanneer u meerdere oefeningen uitvoert, wordt het resultaat al snel zichtbaar. Een ontruiming verloopt steeds sneller naarmate er meer oefeningen worden uitgevoerd. Evalueer daarom iedere ontruimingsoefening.
In de praktijk blijkt dat mensen tijdens een ontruimingsoefening vaak de deur nemen waardoor ze naar binnen zijn gekomen. Zonde, want nooduitgangen maken het veel eenvoudiger om snel de verzamelplaats te bereiken. Tijdens ontruimingsoefeningen maakt u uw leerlingen en docenten bewust van deze uitgangen.
Een ontruimingsoefening voorkomt niet alleen slachtoffers, maar is bovendien verplicht bij de Arbo. U moet minimaal 1 keer per jaar een ontruimingsoefening houden. Vaker mag natuurlijk altijd.
Daarnaast is het goed om los van de ontruimingsoefening regelmatig alle vluchtroutes langs te gaan. Doordat leerlingen vaak van plek wisselen, is het van belang dat ze iedere route kennen.
Kent u ook docenten die nooit mee willen werken aan een ontruimingsoefening, terwijl anderen juist heel joviaal zijn? Heeft u wel eens gevraagd waarom het eerste groepje dit gedrag vertoont? Om het probleem op te kunnen lossen, is het belangrijk om te begrijpen waar de weerstand vandaan komt.
Zowel docenten als leerlingen dienen zich bewust te zijn van het belang van brandveiligheid. In een eerder blog, ‘7 tips voor een snelle ontruiming op scholen’, gaf ik al enkele tips om weerstand weg te nemen en bewustzijn te creëren. Hieronder vindt u een korte herhaling van de punten. De toelichting leest u in de blog.
Nog niet zo lang geleden bezocht ik een gebouw waar een klein podium was gebouwd, vlak voor een nooduitgang. Niet zo handig. Maar zo zijn er nog meer aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden bij vluchtroutes en de ontruimingsoefening:
Wilt u meer weten over ontruimingsoefeningen op uw school? Download dan snel ons GRATIS e-book over brandveiligheid op scholen!