Komen wij elk jaar bij u langs voor het jaarlijks onderhoud? Dat doen wij natuurlijk niet zomaar. Wij doen dit om uw brandmeldinstallatie in nominale staat houden. Dat betekent dat uw brandmeldinstallatie altijd als nieuw functioneert. Door uw installatie goed te onderhouden, weet u zeker dat het alarm afgaat in geval van brand. In dit blog leg ik uit wat een jaarlijks onderhoud precies inhoudt.
Na het lezen van dit blog weet u:
In een eerder blog, heb ik al geschreven over de de voorbereiding op het onderhoud. Bent u benieuwd wat er bij komt kijken als wij bij over de vloer komen? U leest hier meer over mogelijke ergenissen tijdens het onderhoud.
Plannen wij bij u een onderhoud? Dan vragen wij u altijd om enkele dingen voor te bereiden, waaronder:
Op locatie hebben wij vooral contact met de Beheerder Brandmeldinstallatie (voorheen Opgeleid Persoon). Met de beheerder nemen wij het logboek door, bespreken wij het onderhoud en stemmen wij het testen van de sturingen (naar liften, deuren en brandluiken) af.
Tijdens het onderhoud op locatie, doorlopen wij vier stappen. Daarna sturen wij u een onderhoudsrapport met conclusies en aanbevelingen toe. Tijdens het onderhoudsproces moet de beheerder aanwezig zijn voor overleg.
Het onderhoud kent de volgende vier stappen:
De onderhoudsdeskundige doorloopt samen met u het logboek. Hij bekijkt met u of alle onderdelen in het logboek staan. Ook bekijkt de onderhoudsdeskundige of u alle storingen noteert. Ontbreekt er iets in het logboek? Dan vindt u dat terug in de aanbevelingen van het onderhoudsrapport.
De onderhoudsdeskundige vraagt u ook naar uw ontruimingsoefeningen en eventuele loze meldingen die zich het afgelopen jaar hebben voorgedaan. Zijn er verbouwingen aan uw pand geweest? Dan is dit het moment om het aan ons door te geven.
Na het doornemen van het logboek, test de onderhoudsdeskundige de sturingen. Tijdens het alarm moeten de sturingen in werking gaan. Dit betekent bijvoorbeeld dat de liften naar beneden gaan, de luchtbehandeling het een aantal minuten niet meer doet en de deuren met kleefmagneten dichtvallen.
En wat is tijdens het testen van de sturingen uw taak als beheerder? Volgens de wet moet u aanwezig zijn om te controleren of de onderhoudsdeskundige daadwerkelijk zijn taken en controles goed uitvoert. Kijk bijvoorbeeld mee of de deuren daadwerkelijk dichtvallen. Omdat u het gebouw en de gebruikers kent, zal de onderhoudsdeskundige eventuele oplossingen met u bespreken.
Waarom testen wij sturingen? Een brandalarm voorkomt dat een brand snel uitbreidt. Daarom moeten deuren sluiten en rookverspreiders (zoals uw luchtbehandelingssysteem) uitgaan. Wanneer alles perfect werkt, is de overlevingskans bij brand veel groter!
Na het testen van de sturingen komen de andere onderdelen aan de beurt. De onderhoudsdeskundige controleert de volgende onderdelen (of: componenten):
Het is belangrijk dat de meldingen met juiste naam en de juiste zones op de brandmeldcentrale binnenkomen. Ook kijkt de onderhoudsdeskundige of dit overeenkomt met de kaart van het ontruimingsplan.
Zijn bovenstaande controles uitgevoerd? Dan deelt de onderhoudsdeskundige zijn eerste bevindingen mondeling met u. Daarna werkt hij deze bevindingen uit in een onderhoudsrapport.
Het onderhoudsrapport bevat de bevindingen en het oordeel van de onderhoudsdeskundige. Het rapport wordt bij u op locatie opgesteld, zodat u gelijk op de hoogte bent van de stand van zaken.
Het rapport wordt door een tweede onderhoudsdeskundige gecontroleerd, waardoor de kwaliteit en volledigheid van uw rapport gegarandeerd is. De gegevens worden bij ons op kantoor verwerkt en per e-mail naar u toegestuurd.
Let op! Voeg het onderhoudsrapport toe aan uw logboek. Anders is het logboek bij het volgende onderhoud niet compleet.
Wilt u meer weten over de wet- en regelgeving rondom een brandmeldinstallatie? Download ons GRATIS e-book, waarin alles staat over de aanschaf van een brandmeldinstallatie!